Mamoru
Oshii

​De anime-film Ghost in the Shell van de Japanse regisseur Mamoru Oshii uit 1995 is gebaseerd op de iconische cyberpunk manga van Masamune Shirow uit 1989. 


​Deze film is een van de eerste waarin traditionele animatie werd gecombineerd met CGI, 'computer- generated imagery', en verhaalt over een cyborg die haar eigen identiteit bevraagt.

Ghost in the Shell is in het Westen vooral bekend van de Amerikaanse remake, met Scarlett Johansson in de hoofdrol.
Tijdens Other Futures zullen er drie versies worden vertoond:

Ghost in the Shell (1995), geregisseerd door Mamoru Oshii. De meest internationaal bekende feature-filmaanpassing van Mamoru Oshii veranderde een ​​subplot van Shirow's manga in een meditatie over bewustzijn en de filosofie van het zelf.

Ghost in the Shell 2: Innocence (2004), geregisseerd door Mamoru Oshii. Bijna een decennium na de eerste film verkende Oshii een andere lijn in Shirow's manga, over illegaal gefabriceerde seks androïden die hun eigenaars beginnen te vermoorden.

Ghost in the Shell: The New Movie (ook bekend als ARISE). Deze prequel-serie Arise, uit 2015, toont een jongere, post-adolescente Motoko die voor het eerst het team ontmoet dat Section 9 zal worden. Min of meer gebaseerd op de manga serie Arise Sleepless Eye, uit 2013.

Intro en Q & A door onze anime curator Rabia Sitabi
, if you’re entitled to claim the material.peggy@otherfutures.nlOther Futures has attempted to contact licensors Manga (Ghost in the Shell (1995)) and Funimation (Ghost in the Shell: The New Movie). Please contact